printsend by mail

Είστε εδώ: Εφοπλιστής | Νέα | Ε.Ε.: «Απαραίτητη η βελτίωση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος»

Νέα

Ε.Ε.: «Απαραίτητη η βελτίωση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος»

28.04.10

Συνέδριο για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα αποφάσισε να διοργανώσει στις 11 Μαρτίου στις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Οικονομική Επιτροπή (E.E.S.C.). Πρόκειται για το πρώτο συνέδριο που διοργανώνεται εντός του 2010, το οποίο έχει αναγορευτεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ως «Το Έτος του Ναυτικού».

Σκοπός του συνεδρίου ήταν να εξεταστούν και να αξιολογηθούν συγκεκριμένοι τρόποι βελτίωσης της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος, ώστε να είναι πολύ πιο ελκυστικό για τους νέους και το ευρύ κοινό, καθώς και τρόποι αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης. Η τακτική που ακολούθησε η E.E.S.C. ήταν να καλέσει ομιλητές από τα κράτη μέλη, οι οποίοι προέρχονται από τη θάλασσα και έχουν διαπρέψει σε διαφόρους τομείς, ώστε να αποτελέσουν οι ίδιοι παράδειγμα σταδιοδρομίας στη θάλασσα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε μια επιτυχημένη σταδιοδρομία στην ξηρά.

Από την Ελλάδα, με την ιδιότητα αυτή έλαβε μέρος ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, του οποίου το ενδιαφέρον και οι προβληματισμοί για το θέμα είναι διαχρονικοί. Επίσης, μέρος έλαβε ο γενικός γραμματέας του IMO κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος, ο γενικός γραμματέας της Nautilus International Ολλανδίας – Αγγλίας κ. M. Dickinson, o διευθύνων σύμβουλος της βελγικής ναυτιλιακής εταιρείας Exmar κ. M. Nuytemans και ο διευθυντής της Ναυτικής Ακαδημίας της Χάβρης κ. M. Fouliard. Ανάμεσα στους διακεκριμένους ομιλητές ήταν και η διευθύντρια του International Labour Organisation κυρία Doumbia - Henry, ο καθηγητής του Antwerp Maritime Academy κ. Rowan Van Schaeren, o γενικός διευθυντής και καθηγητής του World Maritime University Dr. Shuo Ma, ενώ εισηγήτρια ήταν η κυρία Άννα Μπρεδήμα.

Οι προσκεκλημένοι απαρίθμησαν, ο καθένας με τη σειρά του, την πληθώρα των ευκαιριών που παρουσιάζει το ναυτικό επάγγελμα και τόνισαν ότι η ναυτική εκπαίδευση στις Σχολές, αλλά και πάνω στα πλοία αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για να βρουν οι νέοι εργασία, αρχικά στη θάλασσα και μετέπειτα στην ξηρά. Γι’ αυτό τον λόγο το συνέδριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συνεργασία μεταξύ ναυτικών Σχολών και ναυτιλιακών εταιρειών είναι μείζονος σημασίας, όπως και η εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας για την προώθηση του ναυτικού επαγγέλματος και την ανταγωνιστικότητα.

Η κυρία Irini Pari, αντιπρόεδρος της E.E.S.C. τόνισε ότι «τα πλοία είναι υψηλής διαθεσιμότητας εάν κάποιος προτίθεται να επενδύσει σε αυτά. Ωστόσο, το ανθρώπινο δυναμικό είναι το στοιχείο που μπορεί να κάνει την πραγματική διαφορά». Εστίασε δε στο παράδοξο που υπάρχει μεταξύ της παρούσας εργασιακής κατάστασης στην Ευρώπη και στην πληθώρα των αναγκών μιας βιομηχανίας που είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της. Η κυρία Άννα Μπρεδήμα υπογράμμισε την ανάγκη για συγκεκριμένες δράσεις χωρίς άλλη καθυστέρηση, ώστε να βελτιωθεί η εικόνα του ναυτικού επαγγέλματος και η αναγνωρισιμότητά του στο ευρύ κοινό. Σύμφωνα με την κυρία Doumbia Henry, η επικύρωση της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας του ILO αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα που μπορεί να λάβει μια χώρα, ώστε να κάνει το ναυτικό επάγγελμα πιο ελκυστικό και ως εκ τούτου να βοηθήσει να επιτευχθούν οι στόχοι ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τόνισε ότι «δεν πρέπει να επιτρέψουμε ένας κλάδος που κυριαρχεί στην Ευρώπη, να περάσει έτσι εύκολα σε άλλες ηπείρους χωρίς τη δική μας έντονη αντίδραση. Πρέπει να αντιδράσουμε τώρα και πρέπει να το κάνουμε με αποφασιστικότητα και φαντασία», διότι «για να διατηρήσουμε τη ναυτιλία της Ευρώπης, χρειαζόμαστε Ευρωπαίους ναυτικούς». Κλειδί αποτελεί η αλλαγή στάσης και αντιμετώπισης των ναυτικών από τη διεθνή κοινότητα, τα ΜΜΕ και τις Αρχές, ενώ θα πρέπει «ο ΙΜΟ να εξακολουθήσει να ασκεί τον ηγετικό ρόλο του στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και να αποφεύγονται εθνικές ή περιφερειακές λύσεις στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της ναυτιλίας».

Ο κ. Μητρόπουλος εκφράζοντας την άποψη του IMO είπε ότι «θα πρέπει να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε μέσω των ΜΜΕ να δίνεται πάντοτε εξέχουσα θέση στα διάφορα πλεονεκτήματα των ναυτικών επαγγελμάτων, προκειμένου με αυτό τον τρόπο να ανυψωθεί η εικόνα της ναυτιλίας στη συνείδηση των νέων που θέλουμε να προσελκύσουμε σε μια ναυτική σταδιοδρομία». Όσον αφορά σε συγκεκριμένες προτάσεις, το Συνέδριο συμπέρανε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στα εξής θέματα:

•Στην ανάγκη συλλογής αξιόπιστων στοιχείων σε τακτική βάση. Η έλλειψη αξιωματικών είναι αναμφισβήτητη, ωστόσο, σύμφωνα με την Ε.Ε., οι εκτιμήσεις ποικίλλουν και πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα τακτικής εξακρίβωσης του ακριβούς αριθμού αξιωματικών που απαιτούνται για την επάνδρωση των πλοίων με κοινοτική σημαία.

• Στη στόχευση των σχολείων, μέσω της διενέργειας καμπάνιας προσέλκυσης από γυμνάσια και λύκεια. Καθώς υπάρχει η επιτακτική ανάγκη βελτίωσης της εικόνας των ναυτικών επαγγελμάτων, συνιστάται οι ευρωπαϊκοί φορείς χάραξης πολιτικής να θεσπίσουν κανόνες για τη μετάδοση της φύσεως του ναυτικού επαγγέλματος και των πλεονεκτημάτων του στα σχολεία. Επίσης, συνιστάται η συμμετοχή σε αυτή την καμπάνια ναυτικών, ως «πρεσβευτές καλής θέλησης», οι οποίοι θα επισκέπτονται τα σχολεία για να μοιραστούν με τους νέους τις εμπειρίες τους. Οι καμπάνιες προβολής του ναυτικού επαγγέλματος δεν θα πρέπει να στοχεύουν μονάχα στους νέους, αλλά και στις οικογένειές τους.

• Στην ανάπτυξη χαρτογράφησης της ναυτικής σταδιοδρομίας για την καλύτερη αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει το ναυτικό επάγγελμα. Θα πρέπει να τονιστεί πως εκτός του ότι το ναυτικό επάγγελμα δίνει πολύ καλούς μισθούς, σε ένα μοντέρνο περιβάλλον εργασίας με τις καλά εξοπλισμένες εγκαταστάσεις, και μεγάλες περιόδους άδειας, μια ναυτική σταδιοδρομία που ξεκινά στη θάλασσα αποτελεί «διαβατήριο» για τη μεταπήδηση σε μια μεγάλη γκάμα σταδιοδρομιών στην ξηρά.

• Στην πλήρη συμπερίληψη των ναυτικών Ακαδημιών στα προγράμματα Erasmus και Leonardo. Όπως και στην ανάγκη «εκπαίδευσης των εκπαιδευτών». • Στη δημιουργία μιας «ιδεατής» Ευρωπαϊκής Ναυτικής Ακαδημίας που θα παρέχει κοινά διπλώματα, μέσω της συνεργασίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων των κρατών μελών.

• Στην ενθάρρυνση των ναυτιλιακών εταιρειών ώστε να απασχολούν περισσότερους δόκιμους στα πλοία τους, συμπεριλαμβανομένων και γυναικών δοκίμων.

• Στην ταχεία επικύρωση από τα κράτη μέλη της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας του ILO και άλλων ευρωπαϊκών νομοθεσιών. Η επικύρωση της Σύμβασης θα επιτρέψει να ανέβει το επίπεδο μεταχείρισης των ναυτικών σε ισότιμη θέση με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

• Στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ποινικοποίησης των ναυτικών που λειτουργεί ως αντικίνητρο για να ακολουθήσει ο νέος το ναυτικό επάγγελμα. Επίσης, τα ΜΜΕ θα πρέπει να παίξουν πιο ενεργό ρόλο στην προώθηση μιας καλής εικόνας για τη ναυτιλία.

• Στην αντιμετώπιση του φαινομένου της πειρατείας που λειτουργεί επίσης ως αντικίνητρο για την προσέλκυση νέων στη θάλασσα.


Αρχική σελίδα | Γιατί Εφοπλιστής | Τρέχον τεύχος | Αρχείο τευχών | Συνεντεύξεις | Συνδρομές | Επικοινωνία