printsend by mail










Είστε εδώ: Εφοπλιστής | Νέα | 50 δισ. δολ. για μια πιο «πράσινη» ναυτιλία

Νέα

50 δισ. δολ. για μια πιο «πράσινη» ναυτιλία

30.10.08

Αντίθετοι είναι οι Έλληνες εφοπλιστές με το σύστημα εμπορίας ρύπων, αλλά και με την επιβολή φορολογίας στα καύσιμα. Λόγω απαγορευτικού κόστους

Η 58η συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που πραγματοποιήθηκε στις 6-10 Οκτωβρίου στο Λονδίνο αναζωπύρωσε τις συζητήσεις για μια ναυτιλία πιο φιλική προς το περιβάλλον, ειδικά όσον αφορά την εκπομπή αέριων ρύπων. Αποφασίστηκε η σταδιακή μείωση της περιεκτικότητας του θείου και του αζώτου στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται, μέσω της ομόφωνης υιοθέτησης των κανονισμών της συνθήκης MARPOL Annex VI, για την περαιτέρω μείωση της εκπομπής βλαβερών αερίων από τα πλοία.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αποφασίστηκε η μείωση της περιεκτικότητας του θείου στο 3,5% (από 4,5% που ίσχυε από το 1997) από την 1η Ιανουαρίου του 2012 και στο 0,5% από 1ης Ιανουαρίου 2020. Σε ειδικές περιπτώσεις (SECAs) η μείωση θα φτάσει σταδιακά στο 0,1% μέχρι το 2015, από 1,5% που ισχύει τώρα.

Τα εν λόγω μέτρα αυξάνουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας των πλοίων, καθώς σήμερα ο τόνος με περιεκτικότητα θείου 1,5% κοστίζει 365 ευρώ, ενώ ο τόνος με περιεκτικότητα θείου 3,5% περίπου 20 ευρώ λιγότερα. Η χρησιμοποίηση καυσίμων σε ειδικές περιοχές/ζώνες με σχεδόν μηδενική περιεκτικότητα θείου θα εκτοξεύσει την τιμή του τόνου καυσίμων στα 585 ευρώ, καθώς το κόστος επεξεργασίας/διύλισης είναι πολύ υψηλότερο. Περιβαλλοντολόγοι επίσης προειδοποιούν ότι τα νέα μέτρα δεν επαρκούν για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση στην ατμόσφαιρα, καθώς παρά τα νέα μέτρα τα καύσιμα των πλοίων θα παραμείνουν 500 φορές πιο ρυπογόνα από αυτά των αυτοκινήτων.

Οι μεγαλύτερες όμως συγκρούσεις αφορούν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς δεν υπάρχει εύκολη λύση. Η επικρατέστερη λύση σε επίπεδο IMO είναι η παράλληλη καθιέρωση συστήματος εμπορίας εκπομπών CO2 (Emissions Trading Scheme) και φορολογίας στα καύσιμα (carbon tax). H MEPC58 συμφώνησε στη χρήση των προσωρινών οδηγιών για τη μέθοδο υπολογισμού του δείκτη ενεργειακής απόδοσης σχεδιασμού (Energy Efficiency Design Index) για νέα πλοία, ώστε να γίνουν οι απαραίτητοι υπολογισμοί και τα πειράματα για τη βελτίωσή του. Σύμφωνα με την MEPC, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την παγκόσμια ναυτιλία για το 2007 έφτασαν στους 843 εκατ. τόνους, που αντιστοιχεί στο 2,7% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 που διαχέονται στην ατμόσφαιρα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές αντιτίθενται στην ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων (το οποίο ισχύει για άλλες βιομηχανίες σύμφωνα με το πρωτόκολλο του Κιότο), καθώς, όπως είπε ο κ. Επαμεινώνδας Εμπειρίκος, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου, το κόστος συμμετοχής εκτιμάται στα 50 δισ. δολάρια το χρόνο, με την ελληνόκτητη εμπορική ναυτιλία να επιβαρύνεται με 9 δισ. δολάρια.

Ένα ποσό που θα κληθεί να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής, σύμφωνα με τον κ. Εμπειρίκο. Ο κ. Εμπειρίκος επισημαίνει σε κοινή ανακοίνωση του Committee και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ότι «η υιοθέτηση ενός τέλους για τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ακατάλληλο και αντιπαραγωγικό ως μέτρο και θα έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες όχι μόνο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και για την παγκόσμια οικονομία, αλλά και για το ίδιο το περιβάλλον», και προσθέτει ότι «η αγορά έχει ήδη προσφέρει οικονομικά κίνητρα για την εφαρμογή και περαιτέρω ανάπτυξη τεχνικών και διαχειριστικών μέτρων για τη βελτίωση της απόδοσης των καυσίμων, και με τον τρόπο αυτό της μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, χωρίς τη λήψη των συγκεκριμένων μέτρων».

Στα μέτρα που προτείνει ο ελληνικός εφοπλισμός είναι η μείωση ταχύτητας των πλοίων και ο καλύτερος προγραμματισμός του ταξιδιού για τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων, όπως και η σταδιακή χρήση καθαρότερων καυσίμων.

Παρόμοια άποψη έχει και ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) κ. Σπύρος Πολέμης, ο οποίος σε συνέδριο της εφημερίδας Financial Times που έγινε στις 9 Οκτωβρίου στην Αθήνα τόνισε ότι η καθιέρωση του ETS στη ναυτιλία θα τιμωρούσε αδίκως την πιο φιλική προς το περιβάλλον βιομηχανία μεταφορών. Η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου εκπέμποντας μόλις το 2,7% του διοξειδίου του άνθρακα που διαχέεται συνολικά και η λύση είναι τεχνολογικές και πρακτικές βελτιώσεις των λειτουργικών αποδόσεων, σύμφωνα με τον κ. Πολέμη. Ο κ. Πολέμης τόνισε ότι τα περιβαλλοντικά οφέλη είναι κυρίως ευχολόγια, ενώ το σύστημα ETS θα προσθέσει ένα τεράστιο κόστος στη ναυτιλία χωρίς να ελαττώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα.

ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 ΑΠΟ ΠΛΟΙΑ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
Ναυτιλιακοί φορείς, ανάμεσά τους και η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου, ισχυρίζονται ότι μελέτες έχουν δείξει ότι τα καυσαέρια των πλοίων στην ανοικτή θάλασσα συντελούν στη μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Επιστημονική έρευνα όμως στην οποία συμμετέχει και το Πανεπιστήμιο Manchester Metropolitan χρηματοδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση έρχεται να καταρρίψει αυτή τη θεωρία. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, παρόλο που οι εκπομπές θείου δημιουργούν τοπικά μείωση της θερμοκρασίας, το φαινόμενο δεν είναι αρκετά ισχυρό ώστε να αντισταθμίσει την αύξηση της θερμοκρασίας αλλού.

Οι τρεις περιοχές «αρνητικής εκπομπής» σε Ασία, Ευρώπη και Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, που οδηγεί στη δημιουργία σύννεφων, εκμηδενίζονται και με το παραπάνω από τη «θετική» επίδραση του CO2 στην κλιματική αλλαγή. Οι επιστήμονες είπαν στον IMO ότι έχουν αποδείξεις ότι η αρνητική επίδραση της συννεφιάς είναι τοπική, ενώ οι επιδράσεις του διοξειδίου του άνθρακα είναι παγκόσμιες και θετικές. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από δύο ανεξάρτητες έρευνες, την «Quantify» και την «Attica», που χρηματοδοτούνται εν μέρει από την Ε.Ε. και για τις οποίες συνεργάζονται 41 επιστημονικές ομάδες από 19 χώρες. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2010. 

 


Αρχική σελίδα | Γιατί Εφοπλιστής | Τρέχον τεύχος | Αρχείο τευχών | Συνεντεύξεις | Συνδρομές | Επικοινωνία