printsend by mail










Είστε εδώ: Εφοπλιστής | Νέα | Πρόστιμο στο Σκαραμαγκά από την Ε.Ε.

Νέα

Πρόστιμο στο Σκαραμαγκά από την Ε.Ε.

30.07.08

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά καλούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιστρέψουν επιδοτήσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ, οι οποίες κρίθηκαν παράνομες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να της επιστραφούν από τα Ελληνικά Ναυπηγεία άμεσα και εντόκως πάνω από 230 εκατ. ευρώ κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν κατά την περίοδο 1996-2002, εκτιμώντας ότι οι ενισχύσεις ήταν παράνομες. Μεταξύ 1996 και 2002 η Ελλάδα έλαβε 16 διαφορετικά μέτρα ενίσχυσης για τον Σκαραμαγκά, σε μια περίοδο που το ναυπηγείο αντιμετώπιζε δυσχέρειες. Ύστερα από εμπεριστατωμένη έρευνα η Επιτροπή διαπίστωσε ότι πολλές από τις ενισχύσεις αυτές χορηγήθηκαν από το ελληνικό κράτος και την τότε κρατικής ιδιοκτησίας τράπεζα ΕΤΒΑ υπό μορφή δανείων, εγγυήσεων και εισφορών κεφαλαίου χωρίς προηγουμένως να έχουν εγκριθεί από την Επιτροπή και, επιπλέον, ότι δεν ήταν συμβατές με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Επίσης η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Ελλάδα και τα Ελληνικά Ναυπηγεία δεν τήρησαν τους όρους που συνόδευαν τις ενισχύσεις τις οποίες είχε εγκρίνει το 1997 και το 2002.

Οι ενισχύσεις, που συνολικά υπερβαίνουν τα 230 εκατ. ευρώ, έδωσαν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα Ελληνικά Ναυπηγεία και επομένως, σύμφωνα με την Επιτροπή, θα πρέπει να επιστραφούν εντόκως από τα Ναυπηγεία, ανεξαρτήτως εάν αυτά έχουν πλέον ιδιωτικοποιηθεί και ανήκουν στη γερμανική ThyssenKrupp. Οι ενισχύσεις έλαβαν ποικίλες μορφές, από την παροχή δανείων μέχρι την μη κοινοποίηση ή τη χρησιμοποίηση για άλλους σκοπούς. Ορισμένα κονδύλια στήριξαν την κατασκευή στρατιωτικών πλοίων για το Ελληνικό Ναυτικό, τα οποία όμως εξαιρούνται από την εφαρμογή των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.

Από τα 230 εκατ. ευρώ, τα 160 εκατ. ευρώ εγκρίθηκαν για το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης των ναυπηγείων το 1997. Ωστόσο τα Ναυπηγεία χρησιμοποίησαν μόνο μέρος του ποσού για τον εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου, ενώ τα 24 εκατ. ευρώ που όφειλαν να καταθέσουν οι μέτοχοι των Ναυπηγείων στους εργαζόμενους για την αγορά του 49% της εταιρείας εισπράχθηκαν. Όσον αφορά τις ενισχύσεις ύψους 29,5 εκατ. ευρώ για το κλείσιμο εγκαταστάσεων, που εγκρίθηκαν το 2002, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μείωση του δυναμικού για τις εμπορικές δραστηριότητες, τα Ελληνικά Ναυπηγεία δεν τήρησαν τον περιορισμό του δυναμικού σε 420.000 εργατοώρες ετησίως, που επέβαλλε η απόφαση.

Επίσης παράνομες κρίθηκαν εγγυήσεις που χορήγησε το ελληνικό κράτος και η τότε κρατικής ιδιοκτησίας τράπεζα ΕΤΒΑ στα Ναυπηγεία, καθώς παραχωρήθηκαν καταχρηστικά υπό όρους πολύ καλύτερους από αυτούς που θα ήταν δυνατοί στην ελεύθερη αγορά και σε περίοδο κατά την οποία η χρηματοοικονομική κατάσταση των Ναυπηγείων είχε καταστεί τόσο δυσχερής, ώστε καμία τράπεζα δεν θα είχε χορηγήσει δάνειο. Επιπλέον, οι ενισχύσεις χορηγήθηκαν χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση στην Επιτροπή και ήταν, ως εκ τούτου, παράνομες. Σημαντική είναι και η απόφαση της Επιτροπής ότι παράνομη και άκυρη είναι και η εγγύηση που δόθηκε στην ThyssenKrupp, πως θα καλυφθεί από το κράτος κάθε απαίτηση της Επιτροπής για ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων. Όμως, όπως δήλωσε η αρμόδια για τον ανταγωνισμό Επίτροπος Neelie Kroes: «το 1997 η Επιτροπή έδωσε στην Ελλάδα την ευκαιρία να προβεί σε αναδιάρθρωση των εμπορικών δραστηριοτήτων της ΕΝΑΕ, εγκρίνοντας ενισχύσεις ύψους 160 εκατομμυρίων ευρώ. Δυστυχώς, ορισμένοι κρίσιμοι όροι που συνόδευαν την έγκριση αυτή δεν τηρήθηκαν. Επιπλέον, η Ελλάδα προέβη επανειλημμένα σε παράνομη και μη συμβατή χρηματοδότηση των ζημιογόνων εμπορικών δραστηριοτήτων του ναυπηγείου μέχρι το 2002. Οι παράνομες αυτές ενισχύσεις πρέπει τώρα να ανακτηθούν». 
 


Αρχική σελίδα | Γιατί Εφοπλιστής | Τρέχον τεύχος | Αρχείο τευχών | Συνεντεύξεις | Συνδρομές | Επικοινωνία