printsend by mail










Είστε εδώ: Εφοπλιστής | Νέα | «Το στοίχημα» της κρουαζιέρας στην Ελλάδα

Νέα

«Το στοίχημα» της κρουαζιέρας στην Ελλάδα

30.07.08

Μεγάλες οι προοπτικές ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα με βασικό ωστόσο εμπόδιο το καμποτάζ

Βασικός ανασταλτικός παράγοντας για να γίνει η Ελλάδα ο νούμερο ένα κόμβος της Μεσογείου για την κρουαζιέρα είναι το καμποτάζ. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν οι κύριοι ομιλητές του διεθνούς συνεδρίου για την κρουαζιέρα, CruiseInGreece, που συνδιοργάνωσε ο HATTA με τον οργανισμό Seatrade και την υποστήριξη του ΕΟΤ, και πραγματοποιήθηκε στις 26 Ιουνίου. Παρά τις καλές προοπτικές που υπάρχουν για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και το έντονο ενδιαφέρον που παρατηρείται από διεθνούς ομίλους κρουαζιέρας όπως η Carnival και η Royal Caribbean, η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί άλλους προορισμούς της Μεσογείου, λόγω των περιορισμών που θέτει το πρόβλημα του καμποτάζ, σύμφωνα με το οποίο μόνο κρουαζιερόπλοια με σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να έχουν λιμάνι της Ελλάδας ως «home port». Αυτό ισχύει μόνο στη χώρα μας και απαγορεύει σε πλοία με ξένη σημαία να πραγματοποιούν κυκλικές κρουαζιέρες με αφετηρία την Ελλάδα. Καθώς το 80% των κρουαζιεροπλοίων δεν έχουν σημαίες χωρών της Ε.Ε., η Ελλάδα με αυτόν τον τρόπο αποκλείει το μεγαλύτερο μέρος του διεθνούς στόλου κρουαζιερόπλοιων.

Κοινή ήταν η διαπίστωση και των δώδεκα ομιλητών ―που εκπροσωπούσαν τους μεγαλύτερους «παίκτες» της παγκόσμιας αγοράς, οι οποίοι και ειδικεύονται στο σχεδιασμό δρομολογίων και την αξιοποίηση προορισμών― ότι η χώρα μας διαθέτει όλα εκείνα τα χαρίσματα που την κάνουν μεν περιζήτητο προορισμό, όχι όμως και επωφελή για τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ευαγγέλου, «σχεδόν όλοι οι ομιλητές αναφέρθηκαν στο πρόβλημα που τους δημιουργεί αυτό που εξακολουθούν να αποκαλούν καμποτάζ». Την άρση του καμποτάζ ζήτησε και ο υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος, κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου, τονίζοντας ότι η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει λιμάνια-κόμβους με απαραίτητη προϋπόθεση προς αυτή την κατεύθυνση την αλλαγή του σχετικού θεσμικού πλαισίου. «Εκτός από το άμεσο τουριστικό όφελος, θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε και μια σειρά από παράπλευρες δραστηριότητες, με νέες θέσεις εργασίας, αλλά και να προσελκύσουμε νέες σοβαρές επενδύσεις σε κρουαζιερόπλοια», υπογράμμισε.

Ο Όμιλος Louis είναι ο μόνος που έχει επενδύσει σε κυκλικές κρουαζιέρες από την Ελλάδα, με το αντίστοιχο κόστος. Όπως έχει δηλώσει ο επικεφαλής του Ομίλου κ. Κωστάκης Λοΐζου, παρά το επιπρόσθετο κόστος της τάξεως του 1 εκατομμυρίου ευρώ το έτος ανά πλοίο, «η εταιρεία συνεχίζει να υψώνει την ελληνική σημαία, γιατί πιστεύει στην ελληνική κρουαζιέρα, στους Έλληνες αξιωματικούς και στα πληρώματα και στην περαιτέρω ανάπτυξή τους και παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της ανάδειξης του Πειραιά σε κέντρο κρουαζιέρας στη Μεσόγειο».

Την επιθυμία τους να επενδύσουν σε ελληνικούς προορισμούς και να καταστήσουν την Ελλάδα κόμβο για τα προγράμματα κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο εξέφρασαν όλοι οι κολοσσοί της κρουαζιέρας που παρευρέθησαν στο συνέδριο, όπως η Royal Caribbean/ Celebrity, η Carnival, η Princess, αλλά και μικρότερες εταιρείες με πολυτελή κρουαζιερόπλοια, εφόσον βέβαια αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο.

Σε γενικές γραμμές υποστηρίχτηκε θερμά η περίπτωση του Πειραιά, αλλά και της Θεσσαλονίκης σε επόμενο στάδιο, όπως και άλλων λιμανιών ως κομβικών λιμένων της Ανατολικής Μεσογείου. Μάλιστα, ο εκπρόσωπος της Royal Caribbean/Celebrity αποκάλυψε ότι η εταιρεία του βλέπει με μεγάλο ενδιαφέρον και το Λαύριο, ως κόμβο για ειδικά προγράμματα κρουαζιέρας μόνο στα ελληνικά νησιά. Όλοι οι εκπρόσωποι των ξένων εταιρειών συμφώνησαν ότι αν κάνουν την Ελλάδα κόμβο για κάποια πλοία τους, τότε οπωσδήποτε θα προσλάβουν σε αυτά Έλληνες ναυτικούς. Επίσης, δήλωσαν πως είναι πρόθυμοι να επενδύσουν σε λιμενικές εγκαταστάσεις, αν τους ζητηθεί. Όμως, όπως τόνισε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, «κανένας εξ αυτών δεν μπορεί να συμβιβαστεί με την υποχρέωση για “ανοικτά δρομολόγια”, η οποία τους επιβάλλεται στην περίπτωση που θέλουν να χρησιμοποιήσουν ελληνικό λιμάνι απο-επιβίβασης, γιατί τούτο έχει αρνητικές επιπτώσεις στο αεροπορικό κόστος, δεδομένου ότι σε αυτές τις περιπτώσεις αναγκάζονται να χρησιμοποιούν διαφορετικά αεροδρόμια πρόσβασης. Έτσι παραμένουν ως επί το πλείστον σε κόμβους εκτός Ελλάδος που τους επιτρέπουν να κάνουν κυκλικές κρουαζιέρες».

Όλοι οι ομιλητές αναγνώρισαν τη σημασία της Ελλάδας και για τη χειμερινή κρουαζιέρα, αλλά το πρόβλημα του καμποτάζ παραμένει αποτρεπτικό. Ως προς τις προοπτικές νέων ελληνικών προορισμών, οι εταιρείες τόνισαν ότι πηγαίνουν μόνο εκεί που ζητούν οι πελάτες να πάνε. Αν η Ελλάδα δεν προβάλει νέους προορισμούς ώστε να αρχίσουν να τους ζητούν, εκείνες δεν μπορούν να ρισκάρουν ένα δρομολόγιο που δεν θα αποτελείται από εμπορικά λιμάνια. Ο κ. Γ. Σταθόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Louis Hellenic Cruises, πρότεινε στον ΕΟΤ και τον ΗΑΤΤΑ να δημιουργηθεί μια μορφή οργάνωσης που θα συγκεντρώσει τις δυνάμεις των κλάδων που εμπλέκονται και θα αναλάβει την προώθηση προορισμών, το συντονισμό της πληροφόρησης προς τη βιομηχανία, την εκπόνηση μελετών γύρω από στρατηγικές ανάπτυξης, κ.ά. και δεσμεύτηκε ότι στην προσπάθεια αυτή η Louis Hellenic Cruises θα συμβάλει ενεργά. 
 


Αρχική σελίδα | Γιατί Εφοπλιστής | Τρέχον τεύχος | Αρχείο τευχών | Συνεντεύξεις | Συνδρομές | Επικοινωνία